fredag 16 oktober 2009

Vad är kvinnlig skönhet?

Vår sida är en skönhets portal, där det yttre är i focus. Många människors vardag präglas med ständiga frågor angående det yttre: Vad ska jag ha på mig?, Vilken ögonskugga passar till min nya tröja?, Skulle jag bli snyggare om jag klippte lugg? Borde jag bli blondin? Är jag för tjock? För smal? För gammal?


På 3tjejer.se är det tänkt att ni ska kunna få svar på dessa frågor. Om det yttre.



MEN vi som redaktion vill att ni även ska värna om ert inre. Vi anser att om man mår bra innombords är man ALLTID vacker!



Många av de experter vi intervjuat i våra reportage har understrukit detta. Hälsa och välbefinnande är ett viktigt steg till ett vackert yttre.
Te.x påpekade Anna Göransson (frilans makeup artist) att hon alltid går promenader med sin lilla hund och detta var hennes hemliga skönhets knep. Frisk luft och Motion.
Nagel skulptören Malin Yildiz förklarade att man har friskare naglar om man äter och sover bra.
Våra 3tjejer påpekar ofta hur viktigt det är med vänner och sex för självkänslan, är man lycklig så utstrålar man skönhet.



Debatten om Caster Semenya har berört och upprört många världen runt. Vad är det som avgör att vi är kvinnor? Är det hur stora bröst vi har? Hur mycket muskler vi har? Hur mycket kvinnliga könshormoner vi har? Hur vi klär oss? Hur fort vi springer? Hur kvinnlig vi känner oss? Eller hur andra ser oss?

Vad det nödvändigt för Caster att sminka upp sig och posera för en tidning för att andra skulle ta henne som mer kvinnlig? Räcker det inte med att hon känner sig kvinnlig?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är bra att ni har en förståelse för att allt inte handlar om det yttre.

    SvaraRadera
  2. Nu handlade debatten runt Semenya inte om hon var vacker eller ej, utan om hon ansågs vara kvinna överhuvudtaget och inte vann ett VM guld orättvist.

    SvaraRadera
  3. Men hon behövde inte ställa upp i YOU magazine för att guldet skulle bli mer rättvist.
    Hennes kvinnliga identitet ifrågasattes av hela världen. Bara för lite muskler.

    SvaraRadera
  4. Kvinnlig skönhet sitter absolut inte i det yttre, utan i hela hennes skapelse.

    SvaraRadera